söndag 18 juli 2010

Göttland

Hemma från Gotland. Fem dagar som skulle bestå av festilgheter, utflykter, matupplevelser, bad, sol & massa annat, blev till knappa tre dagar fyllda av baksmälla, misslyckat campande, storm, åska, ett tält som blev till pool, strömavbrott på hela Gotland och en riktigt misslyckad lördag. Vi bokade om båtbiljetten och tog färjan hem redan i natt. Trots ett antal missöden är jag riktigt nöjd med de två första dagarna, men nästa gång lär jag mig av mina misstag: planera innan, skippa tältet, ha låga förväntningar på Visbys uteliv, lite extra fickpengar och gäärna en vän med bil & körkort.

Vågar vi oss dit nästa år för att göra ett nytt försök?
Vill gärna besöka Rute stenugnsbageri, Stafva gård, krusmyntagården, någon medeltidskrog samt äta middag på fiskrestaurangen Bakfickan.


Första kvällen åt vi middag på den kinesiska baren Surfers, som serverar mat från provinsen Sichuan. De har jordens godaste fläderdrinkar med hemmagjord flädersaft och handplockade smultron. Maten var bland det bästa jag någonsin ätit och min bild av kinesisk mat ändrades helt. Såå bra ställe!


Ett måste på Gotland är lokalproducerad glass. Visby glass och Gute glass ska vara de bästa. Jag testade Visby glass i smakerna sockerkakssmet, vattenmelonsorbet samt honung&saffran. Den sistnämna var kanske den godaste glassen jag någonsin ätit, utan överdrift.


Strax innan regnet föll satte vi oss på Café Amalias uteservering och åt lyxig frukost som bestod av vaniljyoghurt med honung & hemmagjord müsli, brödkorg, pålägg, juice, frukt & kaffe. Rekomenderas varmt!


1 kommentar:

  1. om honung&saffransglassen: världens bästa!!

    om medeltidskrog: om du hittar en som ligger vid vattnet och är mörk och prångig, beställ den hela kycklingen! den är fylld med rotsaker och torkad frukt, överströdd med aska, och servitören slukar eld när den serveras!

    SvaraRadera