tisdag 6 juli 2010

Banankaka med mörk choklad



Jag har länge sökt efter det perfekta receptet på banankaka. Min vän Disa brukar alltid baka en himmelsk god banankaka, den är dock en riktig kaloribomb då den innehåller både vispgrädde och massor med smör & socker, så jag har därför försökt knåpa i hop en egen variant som är minst lika god men lite lite nyttigare (eftersom man gärna tar mer än 1 bit). Jag skrev upp ca 5 olika recept på banankaka och skapade min egen av dessa. Min mamma sa att det var den godaste kakan hon någonsin har smakat, och eftersom den var uppäten bara någon dag efter så litar jag på det!

Banankaka med kaffe & mörk choklad
ca 8 bitar
Du behöver:
50 gram smält smör (kallt!)
2 dl strösocker
2-3 stora mogna (desto mognare desto bättre) bananer
100 gram mörk blockchoklad
2,5 dl vetemjöl
2 ägg
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
0,5 dl kallt starkt kaffe
1 tsk kanel
0,5 tsk malen ingefära
1 krm salt
Kokosflingor & smör att bröa formen med

1. Sätt ugnen på 175 grader, varmluft funkar fint.
2. Bröa en mellanstor rund sockerkaksform med smör & kokosflingor
3. Vispa ägg & strösocker poröst
4. Blanda alla torra ingredienser för sig. Blanda i hackad mörk choklad.
5. Mosa bananerna fint med en gaffel och blanda ner i äggsmeten tillsammans med smöret.
6. Rör ner mjölblandningen i smeten och tillsätt kallt kaffe & kryddorna.
7. Grädda i mitten av ugnen i ca 30 minuter tills kakan fått en hård yta och inte rör på dig

Är himmelskt god nybakt men får en tydligare smak av banan ju längre den står. Kan förvaras i kylskåp ett par dagar och behålla sin saftighet.
(Bilden är på en banankaka som Disa bakade till en inflyttningsfest)

3 kommentarer:

  1. alldeles för söt!

    SvaraRadera
  2. väldigt nyttig, både vetemjöl, smör, socker, kaffe och blockchoklad

    SvaraRadera