söndag 25 juli 2010

Amerikanska pannkakor



Jag gillar att skilja på helgfrukostar & vardagsfrukostar. På helgen har man ofta lite mer tid & ork att göra något annat än mackor/gröt. Pannkakor är enkelt och kräver inte så många ingredienser, så dessa brukar jag kunna göra på morgonen utan att ens behöva gå & handla innan (bara man har ägg hemma så). Vanliga tunna pannkakor/plättar kan ibland vara jobbiga att göra just eftersom smeten ger så många pannkakor. Jag har därför ett enkelt & snabbt recept som jag använder till Amerikanska pannkakor för två personer.

Amerikanska pannkakor
2 portioner

1 ägg
2,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 msk socker
2,5 dl mjölk (jag använde sojamjölk)
2 msk smält smör
smör till stekning
valfria tillbehör (tex färska bär med uppvispad färskost/nutella, kokosflingor & banan/äpple, kanel & keso)

Smält smör i en stekpanna. Vispa ihop ägg & mjölk. Blanda alla torra ingredienser för sig och vispa sedan ner dem i äggsmeten. Häll ner de smälta smöret i smeten och värm på lite nytt i stekpannan. Grädda på medelvärme någon minut på varje sida. Tjockleken på pannkakorna kan men bestämma själv då smeten inte rinner utan håller sig väldigt fast tack vare bakpulvret.
Servera med ditt favorittillbehör. Eller varför inte ta lite av allt möjligt?

Enjoy!




Liknande recept jag hittade i min bokmärken:
Fluffiga fullkornspannkakor
Tjockpannkaka
Amerikanska dinkelpannkakor
Kesoplättar
Bananpannkaka med lönnsirap & valnötter
Hälsopannkakor
Amerikanska vaniljpannkakor
Majsplättar med salsasallad
Veganska blåbärspannkakor
Våfflor med lågt GI
Chokladvåfflor med ripplad grädde
Kokoscrêpes med exotisk frukt & glass
Pannkakor med dinkel, bovete & linfrö
GI American Pancakes

1 kommentar: