söndag 18 juli 2010

Bröd hit & bröd dit.


Kastrullbröd med kummin. Bild från Pain de Martin.

De senaste veckorna har jag ägnat mycket tid till brödbak. Vissa har blivit bra, andra sämre. Vad jag konstaterat efter detta är att det är omöjligt att få ett bröd riktigt bra i gasugn. Dels för att det är svårt att veta temperaturer, men även för att värmen endast kommer under i från, vilket gör att brödet blir ojämnt gräddat. Min rågsurdeg blev riktigt bra och jäser på fint (står nu i kylskåpet och jag matar den då & då). Har testat några av Pain de Martins recept på surdegsbröd och måste säga att det mest lyckade blev "kastrullbröd med kummin", även om det blev liite degigt i mitten och inte jäste riktigt så mycket som jag ville. Hädan efter håller jag mig till köpebröd till dess att jag skaffat mig en ny lägenhet/kök/ugn (förhoppningsvis bara ca två veckor bort).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar