tisdag 8 november 2011

Vegburgare

På söndagar är jag ofta lite bakis, svinhungrig och sugen på nåt lite lagom flottigt. Har aldrig varit speciellt förtjust i skräpmat, eller ja, snabbmat ska man väl säga. Problemet är då att just på söndagar vill jag att matlagningen ska gå fort, och det gjorde det absolut inte den här gången. Den långa väntan på maten var dock inget problem just den här söndagen, snarare en sysselsättning, och jag lovar - det var värt det!

Vegburgare från skratch

Brödet
(8 st, rätt små)
25 g Blå jäst
2,5 dl mjölk/vatten
2 msk olivolja
1 tsk honung
0,5 tsk salt
7 dl valfritt mjöl (jag tog 5 dl vetemjöl, 1 dl graham & 1 dl rågmjöl)

Värm mjölken till fingervarmt (37 grader). Smula ner jästen i en bunke och häll sedan på mjölken lite i taget och rör om tills jästen har smält.
Tillsätt olja, honung och lite av mjölet. Häll i salt och sedan resten av mjölet.
Arbeta ihop till en smidig deg och låt den jäsa unde rbakduk i ca 40 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader (varmluft, annars 250 grader).
Ta upp degen på mjölat bord och knåda. Dela i lika stora delar (storlek beror på hur stora du vill ha dom, vi gjorde "miniburgare") och knåda till bullar.
Lägg bullarna på en plåt och låt jäsa 10 min, sen plattar du till dom, förslagsvis med en bricka eller plåt och sedan ska dom jäsa yttligare 45 minuter.
Grädda mitt i ugnen i 8-12 minuter.
Låt svalna under bakduk!

Burgarna
(blir ca 8 st små)
350 gram fryst sojafärs, jag gillar Icas egna
1 liten gul lök
Dijonsenap
Soja
2 äggulor
2 msk potatismjöl
ev 1 msk vetemjöl
2 msk grädde
2 msk olja
Kryddor du gillar, tex peppar, salt, chili, paprika

Tina sojafärsen någon timme innan så att den blir mjuk och lätt att jobba med.
Hacka lök och blanda i färsen. Blanda i övriga ingridienser och blanda ordentligt.
Forma till små biffar och lägg på en tallrik, gärna i kylskåp om du tänkt vänta ett tag med att steka dom.
Stek på hög värma i mycket smör. Vänd försiktigt och sänk temperaturen. Bör stekas i ca 5 minuter. Avsluta gärna med att hyvla lite smakrik ost ovanpå.

Dressingen
2 dl creme fraiche
1,5 msk chilisås
1,5 msk djonsenap
1 tsk ketchup
3 msk (hemgjord) majonäs (jag använde faktiskt min hemgjorda caesardressing och det gick finfint)
ev lite vitlök
En skvätt vinäger
1 tsk honung/socker
Finhackad gurka, gärna inlagd men vanlig funkar det med

Blanda alla ingridienser och ställ kylskåpskallt en stund innan servering.

Pommes
Massa potatis (räkna med ca 4st medelstora per person)
Rapsolja
Grillkrydda, salt & peppar

Skär till fina strimlor likt pommes frites. Blanda i en skål med olja & kryddorna och stek i ugnen på 250 grader i 10-15 min tills de fått fin färg och är perfekt krispiga.

Tillbehör
Grovskuren romansallat
Avokado, gurka, tomat & lök


Bon appetit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar