måndag 28 november 2011

Saffranspasta med kryddig korv

Förra vintern skaffade jag mig en ny favoriträtt och eftersom jag så snällt håller på traditionerna (saffran köper man bara kring jul) har jag inte lagat den på nästan ett helt år nu, men OJ så jag har längtat. Tjuvstartade för några veckor sedan när jag inte kunde hålla mig längre, och nu är det tredje gången på en månad som jag äter den här himmelska saffranspastan till middag. Testade denna gång att laga denna rätt med Oatly iMat (havregrädde, dvs vegetabilisk matlagningsgrädde) och det fungerade precis lika bra!

Saffranspasta med kryddig korv & svamp
för 2

Pasta, typ papardelle eller rigatoni
4 st vegetariska chorizokorvar
2 dl Oatly iMat (eller annan matlagningsgrädde)
En skvätt vitt vin
En halv scharlottenlök
ca 8 meldelstora champinjoner
2 msk dijonsenap
1 pkt saffran
Salt, chilipulver & peppar
Ruccola
Parmesan

Koka pastan så att den är färdig lagom till de andra. Skär korven i tunna slantar, hacka löken & skär svampen i mindre bitar, stek på medelvärme tills de fått fin färg. Slå på matgrädden, vitt vin och krydda med saffran, salt, peppar, chilipulver & dijonsenap. Blanda noga och häll sedan över alltsammans i kastrullen med den färdiga pastan.
Garnera med grovriven parmesan & färsk ruccola. MUMS!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar